Populärt med streaming via Twitch: Interaktiva livesändningar på nätet
Den digitala streamingjätten Twitch har tagit över den globala marknaden när det gäller interaktivt innehåll, ofta med fokus på datorspel. Men vad är egentligen historien bakom den stora strömningsplattformen som låter privatpersoner streama till en global publik utan krav på påkostade produktioner? En sak är säker: Twitch har förändrat hur man kan använda sig av streaming för att nå ut till en ny publik.
Det var i juni 2011 som Justin Kan och Emmett Shear lanserade Twitch, men att man skulle lyckas bygga en så stor plattform som man har gjort var det någon ingen som hade kunna tänka sig. Det tog bara ett par år innan det började spekulerades i att några av världens största techbolag var ute efter Twitch. Under sommaren 2014 ryktades det om att Google hade lagt ett miljardbud på Twitch, men bara några dagar senare blev det offentligt att Amazon.com köpte upp företaget för 970 miljoner dollar.
Redan på den här tiden var Twitch dominanter på den globala livestreamingsmarknaden, med över 40 procent av all trafik när det gällde digitala livesändningar. Sedan dess har fenomenet bara vuxit sig starkare, och det har dessutom byggts ett större community på Twitch som plattformen har lyckats kapitalisera på.
Dagens Twitch ser mycket annorlunda ut än det Twitch som lanserades för nästan tolv år sedan. Nu finns det en större bredd på vad innehållet består av, även om du inte hittar alla nätcasinon utan svensk licens längre. Detta efter att företaget förbjöd casinostreaming som inte är licensierad i USA, eller som saknar en hög nivå av spelansvar. Däremot är det en annan form av gaming, det vill säga olika typer av dator- och konsolspel, som utgör den absoluta merparten av det återkommande innehållet på Twitch.
Sedan Amazon.com köpte upp Twitch har stora investeringar gjorts i tjänsten, som nu går att använda på många olika plattformar. Det går exempelvis att använda Twitch för direktstreaming från spelkonsoler, däribland Xbox 360, Xbox One, PlayStation 4 och Ouya. Det i sig har gjort att publiken har kunnat växa ännu mer, eftersom även konsolspelare har hittat ett värde i att använda Twitch.
Twitch har också gjort det möjligt att streama mobilspel, om man spelar direkt i en iPhone eller en Android-mobil. Det går alltså att sända direkt till Twitch samtidigt som man spelar. Dessutom går det naturligtvis att använda sin mobiltelefon, vare sig det är en iPhone eller Android, till att följa andra konton som streamar. Detta då Twitch finns som app för både iOS och Android.
Twitch har ett starkt fäste även i Sverige
Svenskarna och internet, eller Internetstiftelsen, är en sajt som kartlägger hur det svenska internetanvändandet ser ut och hur det förändras över tid. 2021 släppte de en intressant rapport som bland annat tog upp hur populärt Twitch är bland den svenska befolkningen. Det är uppenbart att det finns andra digitala tjänster som är mer populära, däribland mer traditionella sociala medier som Facebook och Instagram. 95 procent av internetanvändarna säger sig ha använt minst en social media under det senaste året.
Då är frågan, hur många är det egentligen som använder Twitch under ett år? Enligt undersökningen är det hela var tionde aktiv internetanvändare som någon gång surfat in på Twitch under året. Med det ligger man på topplistan över tjänsterna som använts mest frekvent, även om det är en bra bit upp till jättarna Facebook, YouTube och Instagram. Den stora skillnaden ligger i hur återkommande publiken är. Endast 2 procent har varit inne på Twitch dagligen.
Om man studerar publiken närmare är det också tydligt att det är den yngre publiken som dras till Twitch. Det i sig är en av faktorerna som talar för att populariteten snarare kommer att växa med tiden, i takt med att fler unga personer upptäcker tjänsten samtidigt som den tidigare publiken hänger kvar. Det är primärt 00-talisterna som använder Twitch, men också cirka 20 procent av 90-talisterna.
När det gäller Twitch kan man konstatera ett par andra intressanta saker. Exempelvis är det män som dominerar på Twitch. Det märks både när man ser till användarna och när man ser till de olika streamers som finns på plattformen. Detta är ett fenomen som sträcker sig utanför den svenska gränsen också.
YouTube är en annan populär tjänst. Enligt undersökningen är det YouTube som används allra mest av svenska internetanvändare, tillsammans med Facebook och Instagram. På en del sätt ses Twitch och YouTube som konkurrenter, men när det gäller antalet användare är YouTube överlägsna.
Livestreaming på Twitch – nu är utbudet större än gaming
Själva grundidén med Twitch var att man skulle göra det möjligt att streama när man spelade olika typer av spel. Tanken var att man skulle få en större spridning på sitt eget innehåll, samtidigt som man kunde kommunicera med andra.
Men när Amazon.com tog över Twitch var det uppenbart att planerna var större än så. Plattformen hade enorm potential och inte minst gränssnittet har visat sig populärt. Det blev också tydligt att det fanns ett behov av livestreaming inom andra genrer, sådant som inte nödvändigtvis har med gaming att göra.
På många sätt är det YouTube som är den primära konkurrenten till Twitch, men när det gäller gaming är Twitch överlägsna. Genom att även satsa på andra områden har Twitch kunnat utmana YouTube på ett helt annat sätt. Det i sig har gjort att tjänsten blivit ännu större. Nu går det exempelvis att följa influencers direkt på Twitch. Dessutom finns det många webb-tv program som görs på Twitch. Det har också gjort att Stream Deck blivit användbart för många streamers.
En annan funktion som finns på Twitch är gemenskapen som hela plattformen vilar på. Det är möjligt för användarna att chatta med varandra, samtidigt som man följer en personlighet som spelar eller är med i en stor tävling. Det i sig har gjort att Twitch blivit en social mötesplats för många som älskar gaming. Det lämpar sig otroligt väl när det ska streamas från stora tävlingar, exempelvis eAllsvenskan i FIFA eller någon stor turnering i CS:GO.
Man kan lugnt konstatera att Twitch är mycket mer än bara en onlinekanal för livestreaming av gaming.